Firmitas

Within the development framework of a project for the renewal and redefinition of our current democratic system, it is essential to tackle the problem of historical memory, especially in relation to the Spanish Civil War, by questioning the past and the present with a critical eye. The city, as an organic and changing scenography, can be taken as a living museum and can be inhabited in many different ways. As a didactic entity, it is capable of educating, thrilling and moving.

Firmitas is a photographic project still in progress on the most emblematic arquitectures charged with Francoist ideology erected during the 1940s and 1950s in the urban centre of Madrid, a city of intense change that facilitates the broad development of post-memorial proposals of a photographic nature. If for Vitruvius an architectural work had to obey 3 fundamental principles: Firmitas (firmness), Utilitas (utility) and Venustas (beauty); for the anachronistic taste of the regime, propaganda architecture had to suffer from a clear hypertrophy of the first principle. This series of images therefore tries to emphasise this, avoiding idealised, glorifying and excessively aestheticising points of view.

This series attempts to intensify the gaze directed towards different focal points of memory in order to denaturalise these architectures which, even today, constitute a kind of Francoist topography and, finally, to contribute to their integration into the "museum" that the city of Madrid can become, as it has happened in cities from other countries that have suffered the barbarity of the war.
Firmitas

En el marco de desarrollo de un proyecto de renovación y redefinición de nuestro sistema democrático actual, es imprescindible abordar el problema de la memoria histórica, especialmente en lo relativo a la Guerra Civil Española, poniendo en cuestión pasado y presente con mirada crítica. La ciudad, en tanto que escenografía orgánica y cambiante, puede ser tomada como museo vivo y habitarse de muy diversas maneras. Como ente didáctico, es capaz de educar, emocionar y conmover.

Firmitas se trata de un proyecto fotográfico aún en proceso que coloca la mirada en las arquitecturas franquistas más emblemáticas y cargadas de ideología levantadas durante los años 40 y 50 en el centro urbano de Madrid, ciudad de intensos cambios que facilita el amplio desarrollo de propuestas posmemoriales de carácter fotográfico. Si para Vitruvio una obra arquitectónica debía obedecer a 3 principios fundamentales: Firmitas (firmeza), Utilitas (utilidad) y Venustas (belleza); para el anacrónico gusto del régimen la arquitectura de propaganda debía padecer una clara hipertrofia del primer principio. Esta serie de imágenes trata de poner énfasis en ello, evitando puntos de vista idealizados, glorificadores y excesivamente estetizantes.

Esta serie intenta intensificar la mirada dirigida hacia distintos focos de memoria con el fin de desnaturalizar estas arquitecturas que, aún hoy, constituyen una suerte de topografía franquista y, finalmente, contribuir a su integración dentro del “museo” que la ciudad de Madrid puede llegar a ser, tal y como ha ocurrido en ciudades de otros países que han sufrido la barbarie de la guerra.






Published on:

> “Iván Cáceres: Firmitas”. Al-Tiba9: Contemporary Art Magazine Issue14 (2023).

> “Firmitas by Iván Cáceres”. Dodho Magazine (2022). Retrieved from https://www.dodho.com/firmitas-by-ivan-caceres/

Publicado en:

> “Iván Cáceres: Firmitas”. Al-Tiba9: Contemporary Art Magazine Issue14 (2023).


> “Firmitas by Iván Cáceres”. Dodho Magazine (2022). Recuperado de https://www.dodho.com/firmitas-by-ivan-caceres/


© IVÁN CÁCERES. Madrid (Spain), Phone: +34676344345, e-mail: ivancaceresart@gmail.com